AKTIVITI PENGAJARAN 2
1.0 Aktiviti
Pengajaran 2 ( Tajuk : Nombor Perpuluhan )
Matapelajaran
Matematik
Kelas
4
Berlian
Tarikh
23 Mac 2011
Bilangan
murid
30 orang
Masa
10.05 pagi hingga 10. 45 pagi
Tema
Nombor perpuluhan
Tajuk
Operasi bahagi nombor perpuluhan
Hasil
pembelajaran
Diakhir P & P
murid-murid dapat :
a)
Membahagi
nombor perpuluhan dengan nombor bulat hingga 10b) Meningkatkan kebolehan menjanakan kemungkinan
Bahan
Bantu Mengajar
Model kertas,
garis nombor, blok Dienes
Nilai
Bekerjasama, mematuhi arahan, memberi
perhatian, bertanggungjawab,
yakin dan berani.
KBKK
Menjana
idea, mengingat, memahami
Pengetahuan
sedia ada
Langkah 1 Set Induksi ( 5 minit ) :
1.
Guru
menunjukkan carta nilai tempat untuk nombor perpuluhan.
2.
Murid
diminta menghuraikan setiap nilai tempat serta menghayati makna
nombor perpuluhan berpandukan carta nilai
tempat seperti di bawah:
3. Guru
menerangkan kepada murid, selain
pembacaan nama nombor perpuluhan mengikut nama pecahan perpuluhannya dipermudahkan jika
ditulis dalam carta nilai tempat.
Langkah 2 ( 10 minit ) Penerangan guru
1.
Guru
memberi murid kepingan kertas segi empat
tepat atau segi empat sama yang
mewakili
satu unit ( 1.0 ).
2.
Guru
menyediakan 10 jalur kertas yang jumlah luasnya sama dengan kepingan
kertas.
3.
Guru
meminta murid menyusun jalur kertas di atas kertas itu dan mengesahkan
sama ada 10 jalur kertas itu
sepadan dengan luas kepingan kertas seperti contoh di
bawah.
4. Guru menyoal murid-murid
a) Apakah nilai yang diwakili oleh
setiap jalur kertas itu ?
Jawapan murid : 0.1 atau 1/10
5.
Murid
dibimbing untuk membuat kesimpulan bahawa setiap jalur adalah 1/10
daripada kepingan kertas.
6.
Guru
menyoal murid :
a)
Apakah
nilai 2 jalur kertas itu ?
Jawapan
: 2/10
7.
Guru
meneruskan soalan hingga untuk 9 jalur kertas.
8.
Guru
menerangkan bahawa cara lain untuk menulis 1/10 ialah 0.1, untuk menulis
2/10 ialah 0.2 dan seterusnya hingga 9/10 yang
ditulis sebagai 0.9
9. Guru membimbing murid-murid membuat
kesimpulan bahawa
0.1
ialah
bentuk lain bagi 1/10
0.2
ialah
bentuk lain bagi 2/10
sehinggalah
0.9 ialah bentuk lain bagi 9/10
Langkah 3 ( 10 minit )- Aktiviti muri
1.
Guru
menyediakan gambarajah yang dilukis di atas kad manila dan ditampal di
papan putih dan memanggil murid
secara rawak tampil kehadapan kelas dan cuba
menjawab soalan, sementara murid
lain cuba membuat latihan tersebut di dalam
kertas masing-masing.
2.
Murid
diminta melorek atau mewarnakan bahagian pada setiap gambar rajah
berpandukan
nombor perpuluhan yang diberikan oleh guru.
Contoh
: 0.2
3.
Guru
dan murid membuat semakan bersama sambil guru memberi penerangan
kepada murid.
Langkah 4 ( 10 minit )- Aktiviti berkumpulan
1.
Murid
diagihkan kepada 5 kumpulan, setiap kumpulan akan diberikan jalur pecahan-
perpuluhan
yang ditandakan dengan unit, pecahan persepuluh dan perpuluhan seperti
contoh di
bawah.
2.
Murid
dikehendaki meneliti jalur pecahan-perpuluhan yang diberikan pada setiap
kumpulan
dan melihat bahawa satu unit telah dibahagikan kepada 10 bahagian yang
sama
saiz.
2.
Berdasarkan
pengetahuan tentang pecahan yang telah dipelajari, murid diminta
menulis angka perpuluhan bagi
pecahan persepuluh yang diberikan. Contohnya :
Bentuk
lain bagi 6/10 ialah ____________
3.
Guru
meminta salah seorang ahli kumpulan tampil dan mempamerkan jawapan
masing-masing dan membandingkan
dengan jawapan dari kumpulan yang lain.
Langkah 4 ( 5 minit ) – Penutup
1.
Guru
mengedarkan lembaran kerja kepada murid-murid sebagai latihan pengukuhan
dan
meminta murid cuba menjawab di dalam kelas sambil dibimbing oleh guru.
No comments:
Post a Comment